Daarnaast hebben onze leerlingen op verschillende manieren hun talenten laten zien. Van inspirerende evenementen zoals de TOP-avond en Dansmozaïek tot uitdagende talentstromen in sport, kunst, technologie en ondernemen – er is volop ruimte om te ontdekken en te groeien.
‘t Rythovius blijft een school waar je je snel thuis voelt. Leerlingen ervaren onze school als een fijne en veilige omgeving, waarin je jezelf kunt zijn en de begeleiding krijgt die je nodig hebt. Dit jaarverslag biedt een terugblik op alle mooie ontwikkelingen, initiatieven en hoogtepunten van het afgelopen schooljaar.
Veel leesplezier!
Robert Tops, rector



2024: Een succesvol examenjaar
Ook in 2024 behaalden onze leerlingen opnieuw mooie examencijfers. We zijn enorm trots op hun inzet en doorzettingsvermogen.
Onze scores worden vergeleken (Vensters) met de scores van heel het land. De resultaten per vak worden ingedeeld op percentielscores. 1 is de laagste score en 100 de hoogste score. We zijn trots op deze resultaten.

Vooruitblik op de nieuwbouw van Rythovius College
Het Rythovius College staat aan de vooravond van een belangrijke transitie: de nieuwbouw van onze school. Ons huidige pand, dat dateert uit de jaren zestig, heeft zijn beste tijd gehad en voldoet niet meer aan de eisen van modern onderwijs. Daarom hebben we samen met de gemeente besloten om een nieuw schoolgebouw te realiseren dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en docenten.
Bij deze nieuwbouw blijft onze kernwaarde behouden: Rythovius College blijft een veilige en toegankelijke school in de Kempen, waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De komende periode zal in het teken staan van voorbereiding en planning, zodat we zo snel mogelijk kunnen starten met de bouw. We kijken uit naar een moderne leeromgeving waarin onze leerlingen en medewerkers zich thuis voelen en waarin we klaar zijn voor de toekomst!
2024: Iedereen in beeld en aan zet
In 2023 zijn we gestart met het feedbackrapport voor alle leerlingen. Dit rapport helpt je om niet alleen je leerprestaties, maar ook je ontwikkeling in kaart te brengen. Dit doen we met feedbackgesprekken en driehoeksgesprekken, waarbij jij samen met je ouders en docenten kijkt naar jouw groei. Docenten geven niet alleen feedback op je houding, gedrag en prestaties, maar ook feedforward: advies om verder te komen.
We vinden het belangrijk dat jij gezien wordt. Samen met je docent kijk je hoe je leert, wat goed gaat en waar je verder in kunt groeien.
Cijfers vertellen niet altijd het hele verhaal. Daarom krijg je bij ons niet alleen een cijferrapport, maar ook een feedbackrapport. Hierin geven docenten aan hoe het met je gaat en waar je sterk in bent. Jij reflecteert zelf ook: wat gaat goed en waar wil je nog beter in worden? Op een positieve manier ontvang je tips en adviezen van je docenten om het beste uit jezelf te halen.
Fouten maken mag – sterker nog, het is een essentieel onderdeel van leren. We moedigen je aan om met je feedback aan de slag te gaan. Zo bouw je niet alleen kennis op, maar ook zelfvertrouwen. En dát is de basis voor een succesvolle schoolloopbaan!
Talentstromen: extra tijd voor wat jij leuk vindt.



“Ik kreeg als tip om meer te oefenen met lees- en luistervaardigheid bij Engels. Mijn docent gaf meteen aan waar ik extra oefeningen kon vinden. Dat maakte het superduidelijk”
Evy, 2e jaars
Rythovius College: een Brainport School
Het Rythovius College is lid van de Stichting Brainport Scholen. Samen met andere scholen in PO en VO, bedrijven en organisaties binnen onze regio werken we structureel en constructief aan onderwijsontwikkeling, waarbij we ons richten op drie belangrijke pijlers:
- 3-O leren; ondernemen, onderzoeken en ontwerpend leren. Ons onderwijs stimuleert initiatief en doorzettingsvermogen alsmede nieuwsgierigheid en probleemoplossend vermogen.
- Omgevingsgericht leren. We halen realistische vraagstukken de school in, gaan op bedrijfsbezoeken of laten professionals uit de Brainportregio een deel van ons onderwijs verzorgen in de vorm van een gastcollege of masterclass.
- Deze pijler richt zich op wereldburgerschap en cultureel bewustzijn, maar ook op het vergroten van het vermogen van onze leerlingen om om te gaan met mensen uit andere culturen in hun eigen omgeving. Taalvaardigheid in een of meerdere moderne vreemde talen vormt daar een onderdeel van.
Mocht u meer informatie willen over Brainport Scholen, klik dan hier voor de merkbelofte.



Heb je een vraag?
