Schoolboeken
Scholen stellen verplichte lesboeken gratis beschikbaar. Een deel van de lesboeken moet je zelf bestellen bij de firma Iddink. De overige lesboeken leveren wij via het eigen boekenfonds van het Rythovius College. Dit zijn voornamelijk boeken die meerdere jaren gebruikt worden.
De boeken van Iddink worden op het huisadres bezorgd; de boeken van het schoolboekenfonds worden door de leerlingen de eerste schooldag op school afgehaald.
Hieronder lees je de inleverprocedure en de bestelprocedure voor schoolboeken.
Bestellen
Hoe kom je aan je nieuwe schoolboeken?
In de zomervakantie worden je schoolboeken voor het nieuwe schooljaar op je huisadres bezorgd. Wij hebben dit helemaal uitbesteed aan de firma Iddink. Voorwaarde is wel dat je ze op tijd bestelt, vóór woensdag 10 juli. De bestelcode voor 2024-2025 staat in de mail die je van Iddink ontvangt rond 25 juni.
Voor het eerst boeken bestellen
Als je een nieuwe leerling bent (brugklasser of tussentijdse instromer) maak je op het leerlingendeel van www.iddink.nl eerst een persoonlijk account aan. Daarvoor klik je op ‘bestellen’ en vervolgens onder de login-button op ‘Ik heb nog geen persoonlijk account (of ben een nieuwe klant)’. Je kunt zelf een inlognaam en wachtwoord kiezen. Nadat je een persoonlijk account hebt aangemaakt, moet je de schoolcode invullen. Deze code is HS5Q6HSV. Nadat je de code hebt ingevuld en op ‘OK’ geklikt hebt, kom je op de bestelpagina’s.
Als je al eerder boeken hebt besteld
Ga naar het leerlingen-deel van www.iddink.nl en klik op ‘bestellen’. Log nu in met de inlognaam en wachtwoord. De schoolcode is persoonlijk toegestuurd. Nadat je deze code hebt ingevuld en op ‘OK’ geklikt hebt, kom je op de bestelpagina’s.
Bestellen
Nadat je de juiste schoolcode hebt ingevoerd, kom je op een pagina waar alleen boeken op staan die op onze school worden gebruikt. Vervolgens moet je de juiste klas en eventueel een profiel met keuzevakken kiezen. Zet op de juiste plaats een kruisje.
Alle boeken die op het scherm ‘gratis schoolboeken’ verschijnen, zijn nodig om de lessen te kunnen volgen. Op het scherm ‘niet gratis leermiddelen’ kun je de boeken die je wilt bestellen afvinken (X= niet aanschaffen, H= huren, K= kopen en A= aanbevolen). Als het een huurboek betreft, kun je dus kiezen uit drie mogelijkheden. Bij een koopboek zijn er slechts twee mogelijkheden.
Heb je dit voor alle boeken gedaan, dan volgen er nog enkele pagina’s met aanbiedingen. Uiteindelijk wordt gevraagd naar je klantnummer of kun je je adresgegevens invullen als je nog geen klantnummer hebt. Iddink stuurt altijd een ontvangstbevestiging. Als je voor het eerst bestelt, krijg je na verwerking van de bestelling een klantnummer.
Klantnummer
Bij je eerste bestelling krijg je een klantnummer. Bij gebruik van dit nummer is het niet meer nodig je adresgegevens in te vullen op het eind van het bestelproces. Je hebt het klantnummer ook nodig voor eventuele correspondentie of latere bestellingen.
Bestelling controleren
Bij ontvangst van je pakket moet je altijd goed controleren of alle boeken aanwezig zijn. Ook de kwaliteit van het boek moet je controleren. Als je opmerkingen hebt, neem dan binnen 14 dagen na ontvangst hierover contact op met Iddink via ‘klantenservice’ op www.Iddink.nl. Controleer dit meteen, want aanpassingen binnen deze termijn zijn nog gratis, daarna kan er een vergoeding gevraagd worden.
Bestellen boeken extra vak
Op de pagina ‘Webshop’ van de bestelpagina van Iddink kun je een ander boek uit de boekenlijst bestellen. Dit is van belang voor de leerlingen die een extra vak willen volgen.
Pakketwisseling gedurende het schooljaar
Als je binnen een schooljaar wisselt van afdeling moet je via ‘klantenservice’ aan Iddink laten weten welke boeken je terug wilt sturen. Je krijgt dan een retourformulier toegestuurd. Dat kun je samen met de boeken terugsturen naar Iddink (bewaar je inleverbewijs). De boeken die je nieuw nodig hebt, kun je op de gewone manier bestellen zoals hierboven is beschreven. De boeken van het boekenfonds Rythovius College moeten bij de boekencoördinatoren worden ingeleverd. De kosten die aan een pakketwisseling zijn verbonden, zijn voor rekening van de leerling/ouders.
Schoolcode
De schoolcode staat op het formulier dat je van Iddink in juni krijgt (ongeveer 14 dagen voordat de boeken moeten worden ingeleverd). De code staat ook in de nieuwe schoolgids van het Rythovius College in het hoofdstuk over Financiële zaken.
Heb je nog vragen?
Via ‘informatie’ op www.iddink.nl vind je onder ‘meest gestelde vragen’ veel antwoorden op vragen.
Mocht je toch nog vragen hebben, dan helpen de boekencoördinatoren je graag. Via boekenfonds@rythovius.nl is het boekenfonds altijd bereikbaar. De medewerkers zijn aanwezig op dinsdag en donderdag van 9.00 -13.00 uur.
Meer informatie over de lesboeken vind je ook in de schoolgids.
Inleveren
Hoe verloopt de inlevering van je schoolboeken in 2024?
Het inleveren van je schoolboeken is op dinsdag 2 juli en verloopt iets anders dan voorgaande jaren.
- De huurboeken van Iddink lever je in een gesloten tas in de rolcontainer in op school. Je meldt je thuis online aan, volgt de instructies van Iddink op en voegt het inleverformulier bij de boeken in de tas.
- Daarna lever je de boeken van het Rythovius College Boekenfonds in (los).
- Als laatste levert iedere leerling de lockersleutel in.
- Uitzondering: niet elke leerling heeft huurboeken van Iddink of het RC Boekenfonds. Kijk hieronder bij de downloads voor meer info per klas.
Om alles soepel te laten verlopen is het belangrijk dat je op de afgesproken dag, op de voorgeschreven tijd op school komt. Dit hoeft niet persoonlijk, iemand anders mag je boeken en sleutel ook inleveren. De boeken worden in de voorhal ingenomen, ingang via het plein. Volg de instructies van de begeleiders.
Wat heb je nodig?
- Inleverformulier van Iddink (www.iddink.nl/downloads ). Je ontvangt van Iddink info over het inleveren en bestellen van je boeken rond 25 juni op het mailadres waarop de boeken zijn besteld. Print het inleverformulier uit en verpak de boeken samen met het formulier in een gesloten tas. Volg hierbij de instructies van Iddink op.
- Inleverformulier van je Rythovius boeken. Zie hieronder de formulieren per schooljaar. Examenkandidaten ontvangen het persoonlijke inleverformulier in de envelop met de examenuitslag op 12 juni en in de mailbox. Een reserve exemplaar is (voor iedereen) af te halen in de mediatheek.
- De lockersleutel wordt door iedereen ingeleverd. Zorg dat de locker leeg is, want ze worden schoongemaakt in de vakantie.
- Pinpas voor evt. boete (voor boeken zie boeteregeling hieronder bij de downloads, ontbrekende lockersleutel is €12)
Controleer je pakket thuis, want achteraf inleveren van gemiste boeken levert altijd problemen en vaak een boete op.
Geen mail ontvangen van Iddink?
Vanwege een storing deze week konden de huurinleverformulieren niet verzonden worden naar de leerlingen. De storing is inmiddels verholpen heeft Iddink laten weten en alle leerlingen zouden nu het inleverformulier gekregen moeten hebben.
Mocht je aan het einde van deze week toch geen mail van Iddink hebben ontvangen, dan kun je de boeken inleveren op onderstaande wijze. In de bijlage vind je een lijst met huurboeken die retour moeten naar Iddink. Kijk zelf even voor welke vakken je een boek hebt en lever dat in.
- Verwijder het kaftpapier en maak een stapel van je boeken.
- Maak een foto van de stapel boeken met de boekenruggen zichtbaar.
- Verpak alles in een plastic tas en plak deze goed dicht.
- Plak een papier met je naam, postcode, huisnummer en klas op de buitenkant van je tas.
- Leg de tas in de daarvoor bestemde rolcontainer op school.
Wanneer moet je je boeken en lockersleutel inleveren?
Op dinsdag 2 juli is de inname van alle boeken. Kijk hieronder bij documenten bij het inleverschema op welke tijd jou klas de boeken en lockersleutel kan inleveren. Kom ook echt op die tijd. Indien je verhinderd bent, kun je iemand anders vragen jouw boeken in te leveren. Eventueel kun je de boeken op eigen kosten opsturen naar Iddink, (bewaar dan je verzendbewijs!). Doe dit dan wel vóór de inleverdag om een boete te voorkomen!