WON
Miljoenen mensen zagen de appel uit de boom vallen, maar Isaac Newton vroeg zich af waarom deze viel. Uit veel onderzoeken blijkt dat nieuwsgierigheid de leerprestaties verhoogt. En dat is precies de reden waarom het Rythovius College de keuze maakte voor een nieuwe academische route op het vwo.
Afdelingsleider Bart Schoenmakers: “We verwachten van onze leerlingen een nieuwsgierige, kritische blik naar buiten. Dus niet opzoeken, maar uitzoeken. Vandaar dat we zijn toegetreden tot de WON-academie. WON staat voor Wetenschapsoriëntatie Nederland; een netwerk van universiteiten en middelbare scholen. WON-coördinator Annelies van Rooy vult aan: “Met behulp van wetenschappers zetten we een leerlijn op van klas 1 t/m 6 vwo waarbij ‘onderzoekend leren’ en ‘leren onderzoeken’ centraal staan. Zo stimuleren we de academische houding en vaardigheden van onze vwo-leerlingen.”
Ondertussen hebben we voor al onze vwo-leerlingen een aanbod binnen het kader van WON. De eerste klassen worden vooral geprikkeld en verWONderd. Tijdens de lessen Smart Technology moeten alle vwo-brugklassers een onderzoeksvraag formuleren. Dat varieert van “Leren paarden sneller taken aan door middel van eten of stembeloning?” tot “Wat voor keuze maken mensen bij de aanschaf van voedsel?” WON-docent Mark Lievens: “Met deze opdracht doorlopen de leerlingen alle fasen van de ontwerpcyclus. De leerlingen met het beste ontwerp mogen vervolgens deelnemen aan de regio-manifestatie. Dat is een soort conferentie waar wetenschappers spreken en leerlingen van verschillende WON-scholen hun onderzoek presenteren aan een professionele jury.” WON-docent Rutger van Oorschot vult aan: ”We willen onze leerlingen vooral laten verWONderen. Vorig schooljaar startten we in 2vwo met robotica, een educatief programma waarin leerlingen de maatschappelijke rol van wetenschap en technologie onderzochten aan de hand van verschillende opdrachten.” Dit schooljaar breiden we dat programma uit met een project van Artcadia, waarbij leerlingen gaan nadenken over onze maatschappij in de toekomst.
Onze 3vwo-leerlingen worden ondergedompeld in een Big History-week waarop in 4vwo verder ingegaan wordt. Erwin van Dooren, WON-docent in de bovenbouw: “In 4 vwo zetten alle leerlingen twee onderzoeken op. Het onderwerp is volledig aan hen. De instructie is gericht op het opzetten en uitvoeren van een goed onderzoek en het trekken van een onderbouwde conclusie. In 5vwo zetten we het eerste half jaar in op academisch schrijven en methodologie ter voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs.” Aanvullend bij die module academisch schrijven bij Nederlands, zal ook het vak Engels een module zakelijk schrijven aanbieden zodat onze leerlingen ook in staat zijn om in het Engels een verslag op te stellen over hun onderzoek.
Onze WON-docenten werden inhoudelijk gesteund met een opleiding onderzoeksdidactiek aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast is kennisdeling in het WON-netwerk belangrijk. Net als bij de leerlingen willen wij als WON-docenten ook steeds bijleren en blijven ook wij ons verWONderen.